Laboratorio di Politiche Sociali

Il gruppo di lavoro del progetto EDIN – Understanding school effects: how the socio-economic and ethnic composition of schools affects educational inequalities, finanziato dalla Fondazione Cariplo, ha presentato i risultati preliminari del primo anno di ricerca in diverse conferenze negli ultimi mesi.

Costanzo Ranci e Francisco Ferraioli hanno presentato “Educational transitions in place: how local school composition affects educational careers” al seminario internazionale “Urban Education: Urban Transformations, Demographic Change and Spatial Inequalities in Global Cities” organizzato dall’Università di Barcellona il 10-11 giugno 2025.

Nella stessa occasione, Marta Cordini, Carlotta Caciagli, Giulia Marroccoli & Berenice Scandone  hanno presentato “Shaping school and class segregation: The role of institutional and everyday school practices”.

Costanzo Ranci e Andrea Parma hanno presentato “Understanding school effects: how the socio-economic and ethnic composition of schools affect future educational trajectories” alla 23esima Conferenza Annuale ESPAnet Europe tenutasi a Milano dal 27 al 29 agosto.

Carlotta Caciagli, Giulia Marroccoli e Mario Trifuoggi hanno presentato “The mutual influence of middle school habitus and segregation mechanisms at entry and exit” al BSA Bourdieu Study Group’s Mid Term International Conference 2025: Rising Complexities in Education – Opportunities and Inequalities, tenutasi a Vienna dal 3 al 5 settembre 2025.